В очах молодих і небайдужих водіїв (а таких чимало) смачний ревище двигуна часто є ознакою потужності та індивідуальності. Це не радує більш спокійних громадян, а що з цього приводу думає закон? Про те, який рівень шуму в Україні вважається законним з точки зору ПДР і яке покарання чекає на водія-порушника, читайте в матеріалі РБК-Україна. Який штраф за гучний глушник Надмірний шум, що видає автомобіль чи мотоцикл, насправді – одна з білих плям в українському законодавстві. Воно може і дивно, але цей момент досі залишається фактично неврегульованим. Якщо говорити взагалі, то надто гучний вихлоп в Україні під забороною. Питання тільки в тому, що вважати надто гучним. Перш за все, п. 31.4.6 Правил дорожнього руху забороняє експлуатацію транспортного засобу, якщо у нього "несправна система випуску відпрацьованих газів" (штраф згідно 121 ч.1 КоАП України – 340 грн.). Чому поліція не затримує гучних гонщиків Бувалий водій, особливо той, який ганяє з "прямотоком" вже не перший місяць, знає, як можна відповідати патрульним. Він може заявити, що глушник щойно випадково пошкодився, бувально за квартал до цього місця. Через він без затримок попрямував до улюбленої СТО - і в цей момент його було зупинено шановним паном поліцейським. А це вже означає не вищезгадану "експлуатацію", а рух "якомога коротшим шляхом до місця стоянки або ремонту". А такий випадок згідно з п. 31.5 Правил дорожнього руху не є експлуатацією і не вважається порушенням. З іншого боку, і довести факт несправності глушника патрульним на лінії дуже непросто - хіба що відірваний глушник буде тягнутись по асфальту, висікаючи іскри. Для пред’явлення законних документальних претензій правоохоронцям потрібен прилад, що вимірює шум. А таких девайсів у наших правоохоронців в штаті немає.
Фото: глушник для авто може бути стандартним або вдосконаленим - тюнінговим (bosal.com)
Закон про шум і 34 000 грн
Двійко років тому законодавці зробили енергійну спробу врегулювати це питання, але через цілу низку причин справа загальмувалась.
Законопроект №9564 від 04.08.2023 передбачав пряму заборону надмірного шуму від авто та мотоциклів. Нашвидку підготований документ передбачав суворе покарання - штрафи від 17 000 до 34 000 грн. і позбавлення водія прав на 3-6 місяців.
Експерти і самі депутати висунули законопроекту низку зауважень, але він успішно пройшов дві експертизи і обговорення в Комітеті Верховної Ради, але остаточно прийнятий не був. Певно, з тієї ж самої причини: взяли до уваги "складність отримання доказів того, що ті чи інші дії особи порушують правила додержання тиші в населених пунктах".
Але та депутатська ініціатива боротьби з нічними перегонами та спроба зменшити шумове забруднення у населених пунктах цілком заслуговує на повагу.
Найголовніше
Смачний басистий вихлоп часто дійсно справляє враження. Але ще крутіше, коли тюнінг не порушує закон. Зокрема, інженери-акустики підтвердять, що ефектно змінити звучання авто можна без порушення закону.
Щоправда, для цього потрібне обладнання і чималі знання. Оскільки законодавство в будь-якому випадку обмежує не щось, а рівень шуму (в децибелах), можна залишити цей рівень в законних межах, але змінити його частотний діапазон.
Тобто можна зробити звучання машини більш басистим чи навпаки, перетворити супроводження вихлопу на високе сичання. Але автомобільним журналістам РБК-Україна невідомо про тюнінг-ательє, які б наші дні виконували подібні вдосконалення.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, як оскаржити штраф за порушення ПДР і чи варто це робити.
Також в окремій статті ми розповідали, де краще купувати вживаний автомобіль і від чого це залежить.
При підготовці статті були використані матеріали "Звук і Тюнінг", "Autobild Україна" та Avtobazar.